شنل – CHANEL

شنل – CHANEL

داستان برند شنل روایت زنی است که باوجود تولد و رشد در خانواده‌ای نه‌چندان ثروتمند، همیشه در رویاهایش خود را در میان ثروتمندان و افراد قدرتمند جامعه می‌دید.

گابریل شنل (با نام کامل Gabrielle Bonheur Chanel) معروف به کوکو شنل، بنیان‌گذار برند شنل، در سال ۱۸۸۳ در شهر سومر فرانسه متولد شد و در سنین کودکی، مادرش را از دست داد.

پدرش او را به یتیم‌خانه فرستاد و پله‌های اول برای ورود به دنیای مد، در همان سال‌های زندگی در یتیم‌خانه طی شدند.

شنل در یتیم‌خانه خیاطی یاد گرفت. مهارتی که سال‌های بعد، او را به یک طراح جریان‌ساز در فرانسه و جهان تبدیل کرد. شنل در سال‌های نوجوانی و پس از خروج از یتیم‌خانه، کمی هم شانس خود را در خوانندگی امتحان کرد و در کاباره‌های پاریس، با همین خوانندگی به کوکو (Coco) معروف شد.

گابریل شنل

در آن دوران، اکثر لباس های زنانه پیراهن های بلند دنباله دار، تنگ و ناراحت بودند و او که این لباس ها را برای زنان مناسب نمی دانست، تصمیم گرفت لباس هایی را طراحی کند که ضمن راحت و لوکس بودن، از ظرافت هنری نیز برخوردار باشند و همچنین او از اولین طراحانی بود كه در آن دوره شلوار را در گروه لباس های زنانه در طراحی های خود پیشنهاد كرد.

شنل نخستین فروشگاه خود را در سال 1910 میلادی در پاریس افتتاح کرد.

کلاه هایی با نام «شنل مُدز» اولین محصول این فروشگاه بودند که معروف ترین بازیگران زن فرانسه خیلی زود به طرفداران سرسخت این کلاه ها تبدیل شدند. نخستین خانه طراحی لباس شنل، در سال 1919 میلادی در فرانسه راه اندازی شد.

اولین کلاه طراحی شده شنل

عطر و ادکلن برند شنل

شنل شماره ۵ (به فرانسوی: Chanel No. 5) اولین عطر طراح مد پاریسی کوکو شنل و به طور پیوسته از زمان معرفی‌اش سال ۱۹۲۱ به فروش می رسد. دولت فرانسه گزارش داده است که هر ۳۰ ثانیه یک بطری شانل ۵ به فروش می‌رسد و فروش سالانه آن، برابر ۱۰۰ میلیون دلار است.

که همین امر باعث شد در طول جنگ جهانی دوم شهرت اش حفظ شود.

تولید این عطر همچنان ادامه دارد که به عقیده برخی افراد «نماد ناب زنانگی» است.


امروزه CHANEL یکی از مطرح ترین و پر فروش ترین برندها بخصوص در صنعت عطر به شمار می رود.

اولین عطر شنل

اوج گیری برند شنل

در تاریخ برند شنل، چند طراحی کوکو شنل نقش حیاتی دارند. چهار طراحی تاریخ‌ساز که شنل را از فرانسه فراتر بردند و آگاهی جهان را از برند لوکسی جدید در قرن بیستم به‌همراه داشتند. هریک از این محصولات تاریخچه و داستان منحصربه‌فردی دارند که توضیح آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است. درواقع هریک از چهار طراحی تاریخی شنل، هویتی مخصوص به خود دارند که آن‌ها را به المان‌هایی ماندگار در تاریخ مُد تبدیل کرده است. این چهار محصول عبارت‌اند از:

  • لباس سیاه کوتاه (Little Black Dress) یا LBD که بعدها به الگویی برای طراحی لباس‌های مشابه در دنیای فشن تبدیل شد.
  • عطر شماره پنج شنل (Chanel No. 5) که اولین عطر از برند شنل که با همکاری ارنست بو، شیمی‌دان فرانسوی-روس ساخته شد.
  • ژاکت کش‌باف جلوباز شنل (Cardigan Jacket) که هنوز هم طراحی‌های مشابه آن از پرطرفدارترین طراحی‌های ژاکت هستند.
  • کت‌وشلوار شنل (Chanel Suite) که مهم‌ترین نقش را در ورود زبان طراحی مردانه به دنیای مُد زنانه داشت.

مرگ اسطوره و ادامه مسیر رشد

کوکو شنل در میانه قرن بیستم تصمیم گرفت تا تمرکز بیشتری روی حوزه‌های دیگر دنیای فشن به جز لباس داشته باشد. او که سابقه قابل‌قبولی در طراحی جواهر پیدا کرده بود، در دهه ۱۹۵۰ با معرفی گردنبند بلند از الماس سفید و سیاه و کیف دستی چرمی، بار دیگر خود را به دنیای فشن ثابت کرد. البته او در حوزه لباس هم فعالیت خود را با جدیت ادامه می‌داد و در همکاری با افراد مشهوری همچون مرلین مونرو، تلاش می‌کرد تا دسته مشتریان لوکس را همیشه در کنار خود حفظ کند.

بنیان‌گذار افسانه‌ای برند شنل در دهم ژانویه سال ۱۹۷۱ از دنیا رفت.

دستیار او برای مدتی مسئولیت طراحی محصولات برند شنل را برعهده گرفت تا اینکه در سال ۱۹۸۳ کارل لاگرفرلد، ملقب به پدرخوانده دنیای فشن مدرن، به‌عنوان مدیر طراحی برند شنل انتخاب شد. او تا سال‌ها با الهام از طراحی‌های ماندگار خودش و کوکو شنل، طرح‌های جدید را به برند اضافه کرد. او تا سال ۲۰۱۹ رهبر طراحی شنل بود تا این‌که پس از مرگش، ویرجینی ویارد جایگزینش شد.

Share with

دیدگاهتان را بنویسید

Start typing and press Enter to search

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.